Zgodnie z założeniami psychologii społecznej mamy ogólnoludzką tendencję do postrzegania świata jako miejsca
względnie bezpiecznego. Utrzymanie przekonań o niezagrażającym obliczu otaczającej
rzeczywistości ma znaczenie adaptacyjne. Przeświadczenia o braku nieprzewidywalnych
niebezpieczeństw pozwala nam uniknąć wielu ujemnych konsekwencji związanych z
nieustannym ogniskowaniu uwagi, energii i emocji na potencjalnych zagrożeniach.
Dezadaptacyjność chronicznej aktywacji oraz lęku wyzwalanych za sprawą pełnej
świadomości istnienia nie dających się przewidzieć nieszczęść, motywuje nas do przyjmowania
atrybucji obronnych. Konfrontując
się z informacjami o cierpieniu osób pod pewnymi względami podobnych do nas (ze względu na płeć, miejsce życia, wyznanie, rasę itp.), możemy preferować
wyjaśnienia sugerujące sprawczy współudział poszkodowanych w działaniach wyrządzających
im szkodę. Preferujemy więc wyjaśnienia wskazujące, że osoby doświadczające cierpienia,
same w pewien sposób przyczyniły się do własnej sytuacji. Taki sposób atrybuowania określany jest w psychologii społecznej mianem wiary
w sprawiedliwy świat.
Wiara w sprawiedliwy
świat a syndrom obwiniania ofiary
Fenomen sprawiedliwości świata wydaje się zbieżny z problemem obwiniania ofiary. Nierzadko spotkać możemy się z sytuacjami, kiedy
otoczenie społeczne osób poszkodowanych lub doznających przemocy przytacza
takie wyjaśnienia zaistniałych sytuacji, które wybielają sprawcę i sugerują
współudział ofiar w doznanej przez nie szkodzie lub przemocy. Zgodnie z
definicją Aronsona (2012) syndrom obwinia stron poszkodowanych (blaming the victim) jest zwyczajowo
motywowany pragnieniem utrzymania wyobrażeń o sprawiedliwości świata. Skłonność
do przypisywania win osobom doznającym przemocy jest odmiana atrybucji dyspozycyjnych. Jest to taki
sposób wyjaśniania zdarzeń, w którym przyczyna obserwowanych sytuacji lokowana
jest po stronie dyspozycji indywidualnych jednostki, a czynników znajdujących
się wewnątrz podmiotu. Ten sposób wyjaśnień jest antonimem heiderowskich* atrybucji zewnętrznych, dostrzegających
przyczyny wydarzeń w czynnikach występujących poza jednostką. Motywowani
pragnieniem utrzymania wizji rzeczywistości, w której wszelkie niechciane
zjawiska są przynależne stronom prowokującym
ich wystąpienie, możemy mieć skłonność do doszukiwania się dowodów
potwierdzających udział ofiary we sprawstwie. Pragnienie utrzymania wyobrażeń o braku
niezawinionego cierpienia może prowadzić do dewaluacji osób postrzegania osób doznających
przemocy przez pryzmat deficytów moralności potwierdzanych poprzez doszukiwanie
się ujemnych cech, popełnianych błędów lub niechlubnych dążeń i motywów po
stronie osób doznających przemocy. Konsekwencją przystosowawczej tendencji do postrzegania
uczciwej wizji świata jest więc wzmożenie cierpienia ofiary po przez przypisywanie
jej odpowiedzialności.
Możliwe skutki skłonności do obwiniania ofiary:
Możliwe skutki skłonności do obwiniania ofiary:
1) poczucie winy i
wstydu spowodowane statusem ofiary
2) dewaluacją i kompromitacja społeczna ofiar przemocy
3) w dalszej perspektywie
niechęć ofiar do poszukiwania pomocy i zgłaszania przypadków przemocy (brak wiary w możliwość uzyskania zrozumienia i pomocy)
4) niechęć społeczna do udzielania pomocy ofiarom
*Fritz Heider, prekursor teorii atrybucji
Źródło: Aronson, E., (2012), Psychologia Społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka
4) niechęć społeczna do udzielania pomocy ofiarom
*Fritz Heider, prekursor teorii atrybucji
Źródło: Aronson, E., (2012), Psychologia Społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz