źródło: pixabay.com
Henry Murray
jest prekursorem badań nad motywacją osiągnięć. W swojej koncepcji potrzeb
wprowadził do psychologii pojęcie potrzeby
osiągnięć, inicjując kolejne naukowe dążenia zmierzające do poznawania zjawiska
dążenia do sukcesów w różnych obszarach życia. Na gruncie owych badań zostało
opracowane pojęcie motywacji osiągnięć w ujęciu Schulera i Prochaski. Wśród
dyspozycji osób z wysoką motywacją osiągnięć wymienionych przez Murray'a znajdują
się:
1. Pewność siebie
2. Wysokie osiągnięcia w nauce
3. Aktywne zaangażowanie w życie lokalnej społeczności
4. Niska podatność na wpływy ze strony innych ludzi
5. Skłonność do przyjmowania odpowiedzialności osobistej
6. Potrzeba obserwacji efektów własnego działania
7. Skłonność do ponoszenia umiarkowanego ryzyka
8. Brak podejmowania ryzyka w postaci destrukcyjnych zachowań
impulsywnych takich jak hazard
9. Wysoka skuteczność i szybkość uczenia się pomyślnej realizacji
zadań
10. Słaby poziom realizacji zadań nieciekawych
11. Wysoka skuteczność realizacji zadań atrakcyjnych poznawczo
12. Niższe wyniki w aktywnościach nie wzbudzających w jednostce wiary w pomyślne rezultaty
13. Wyższy poziom realizacji zadań pozwalających jednostce na przewidywanie dużego prawdopodobieństwa sukcesu.
Powyższe, zaproponowane przez Murray'a cechy zostały poddane kolejnym analizom, w konsekwencji których powstawały coraz to nowe teorie motywacji osiągnięć.
*Wymienione powyżej informacje mogą służyć ogólnej orientacji, lecz nie mogą być wykorzystywane w formułowaniu indywidualnych diagnoz. Źródłem precyzyjnych informacji o poziomie motywacji osiągnięć są profesjonalne badania psychologiczne realizowane adekwatnymi narzędziami testowymi.
Brakuje konkluzji...
OdpowiedzUsuńDziękuję za komentarz. Myślę, że nie chciałam jej zawierać. Pozdrawiam uprzejmie.
Usuń