Struktura systemu rodzinnego oddziałuje na jakość
funkcjonowania wszystkich jej członków oraz wewnętrznych podsystemów.
Nieprawidłowości w zakresie struktury, oznaczają wysokie ryzyko występowania
dysfunkcji w zachowaniach poszczególnych osób należących do rodziny. Zdrowe
działanie sytemu rodzinnego jest ściśle związane z jakością funkcjonowania
subsystemu małżeńskiego. W dobrze funkcjonującym związku małżeńskim partnerzy wypracowują
drogą dwustronnych negocjacji, satysfakcjonujące dla obojga porozumienia w wymiarze zażyłość – niezależność
(swoboda), tak aby zarówno potrzeba bliskości oraz autonomii mogły ze
sobą kooperować, a żadna z wymienionych potrzeb nie wykluczała drugiej. W
zdrowym subsystemie małżeńskim, komunikowanie
się odbywa się w sposób uwzględniający indywidualność i niepowtarzalność
każdego z partnerów oraz w sposób zapewniający obustronne zadowolenie. Relacje seksualne kształtują się w
sposób stanowiący źródło satysfakcji z pożycia. Ważną rolę z punktu widzenia
prawidłowego funkcjonowania układu partnerskiego, odgrywa umiejętność stawiania granic, zapewniających
partnerom ochronę intymności, samodzielność funkcjonowania pary, niezależność małżonków od innych podmiotów (w tym od członków rodzin
pochodzenia) oraz poczucie odpowiedzialności za własne relacje. W zdrowym
związku, para w kontaktach z otoczeniem określa klarowne granice, za sprawą
których funkcjonuje jako samodzielny mikrosystem, nie pozwalając na zbytnie
ingerowanie osób trzecich (np. członków rodzin pierwotnej) w sprawy małżonków.
Brak granic oddzielających życie pary od otoczenia zewnętrznego lub zbyt
przepuszczalne granice stają się źródłem konfliktów pomiędzy partnerami, utraty
satysfakcji z relacji oraz załamania się subsystemu, co z kolei może prowadzić
do spadku zdolności wypełniania ról rodzicielskich. Konflikty małżonków nierzadko
prowadzą do zaniedbań potrzeb potomstwa i stanowią podłoże występowania dysfunkcjonalnych
zachowań członków rodziny.
Egzemplifikacje
zachowań członków rodzin niefunkcyjnych
Przejawem niefunkcjonalności rodziny może być dążenie
skonfliktowanych małżonków do uzyskania pociechy i oparcia w potomkach oraz
podejmowanie zachowań skłaniających dzieci do przychylnego ustosunkowania się wobec
jednego rodzica, co jest równoznaczne z przyjęciem strony antagonistycznej wobec
drugiego z rodziców (małżonkowie "przeciągają" dzieci na swoją
stronę),w efekcie czego tworzą się międzypokoleniowe
rodzinne koalicje. Występujące w dysfunkcyjnych systemach koalicje rodzinne, prowadzą do emocjonalnych
zaniedbań u dzieci. Dzieci zmuszane do wyboru pomiędzy przychylnością wobec
matki lub ojca ponoszą konsekwencje związane z niedostatecznym uczestnictwem
obojga rodziców w procesie wychowania. Tak funkcjonujący system sprzyja konfliktom
między rodzeństwem, zajmującym opozycyjne strony w rywalizacji rodziców.
O dysfunkcji może informować także występowanie u dziecka objawów, które przyciąga uwagę dorosłych bądź/i zachowań kłopotliwych. Dziecko choruje, przejawiając zachowania dysfunkcyjne lub wchodzi w rolę stwarzającego problemy „kozła ofiarnego”, aby stać się przedmiotem zainteresowania małżonków pochłoniętych konfliktem. Poprzez nieakceptowane, problematyczne zachowania i symptomy, dziecko uzyskuje potrzebną mu, lecz dotąd deficytową uwagę i opiekę rodziców. Nieprawidłowość funkcjonowania dziecka staje się sposobem naprawienia zaburzonych stosunków w niefunkcjonującym systemie.
O dysfunkcji może informować także występowanie u dziecka objawów, które przyciąga uwagę dorosłych bądź/i zachowań kłopotliwych. Dziecko choruje, przejawiając zachowania dysfunkcyjne lub wchodzi w rolę stwarzającego problemy „kozła ofiarnego”, aby stać się przedmiotem zainteresowania małżonków pochłoniętych konfliktem. Poprzez nieakceptowane, problematyczne zachowania i symptomy, dziecko uzyskuje potrzebną mu, lecz dotąd deficytową uwagę i opiekę rodziców. Nieprawidłowość funkcjonowania dziecka staje się sposobem naprawienia zaburzonych stosunków w niefunkcjonującym systemie.
Innym razem małżonkowie mogą upatrywać źródła przyczyn własnych
trudności w dziecku. W takiej sytuacji dziecko nierzadko doświadcza odrzucenia
ze strony rodzica/-ów, może także z wysokim prawdopodobieństwem stać się ofiarą
przemocy fizycznej lub psychicznej. Jednym z sygnałów mogących sugerować, iż
dziecko pada ofiarą zaburzeń funkcjonowania rodziny mogą być incydenty ucieczek
z domu (choć spektrum przejawów przemocy i zaniedbania fizycznego i/lub
emocjonalnego dziecka jest szerokie – komentarz własny).
Kołowy model rodziny
w koncepcji Olsona
Przykładem teorii opisujących różnice pomiędzy rodziną funkcjonalną a dysfunkcyjną jest opisany w popularnej publikacji naukowej Psychologia Rodziny. Teoria i badania, autorstwa Mieczysława Plopy jest Model Kołowy Olsona. W modelu zostały wymienione trzy wymiary wskazujące na jakość funkcjonowania systemu. Dwoma podstawowymi wymiarami modelu są: spójność oraz zdolność przystosowania, uzupełnione dodatkowym wymiarem komunikacji.
Spójność będąca
odzwierciedleniem emocjonalnych więzi łączących podmioty wchodzące w skład
systemu rodzinnego, może wyrażać się w jednym z czterech następujących poziomów:
wyobcowanie, oddzielenie, związanie, splątanie. Poprzez wymiar spójności
wyraża się natężenie bliskości, podzielanie jednakowych zainteresowań, wspólne
dzielenie czasu wolnego oraz poziom otwartości vs zamknięcia granic między
jednostką a systemem. Zdrowe systemy rodzinne mieszczą się w środkowych
poziomach spójności: oddzielenia odzwierciedlającego
średnio niski poziom spójności oraz średnio wysokiego związania. Dysfunkcją sytemu w zakresie spójności są: a) splątanie stanowiące nazbyt silne
nasilenie więzi, które hamuje autonomię oraz indywidualność członków, a także b)
wyobcowanie oznaczające zanik lub zbyt
silne poluźnienie więzi.
Prawidłowo funkcjonujące rodziny zapewniają swobodę
posiadania własnych pasji; dobrowolność wyboru ideałów i przekonań oraz możliwość
ich swobodnego wyrażania siebie i własnych przekonań; pozwalają swoim członkom
na znaczną samodzielność myślenia oraz dopuszczają szeroki zakres braku jednomyślności.
Jednocześnie członkowie zdrowych systemów doświadczają wsparcia rodziny, a
także angażują się w aktywności na rzecz systemu i podtrzymywania więzi.
Nadmierne ograniczenia, brak swobody, niemożność bycia sobą i wyrażania odmiennych
punktów widzenia, czy też zbyt duża swoboda związana z brakiem zainteresowania
sprawami członków rodziny, deficyty wsparcia
oraz bliskości emocjonalnej są symptomami rodzin nisko funkcyjnych.
Komunikacja w
rodzinie jest czynnikiem wspomagającym budowanie relacji, a skuteczność
komunikacji wskazuje na dojrzałość systemu. Efektywna komunikacja pomiędzy
członkami rodziny cechuje się: zrozumiałymi i bezpośrednimi komunikatami, szczera autoekspresja, zaangażowane
słuchanie wypowiedzi wszystkich członków rodziny, aktywne podążanie za biegiem
konwersacji oraz wzajemne okazywanie szacunku.
Kompendium wiedzy o
małżeństwie i rodzinie
Publikacja prof. dr hab. Mieczysława Plopy, Psychologia Rodziny. Teoria i badania,
wydana przez Oficynę Wydawniczą ”Impuls” nie bez powodu jest zalecanym
podręcznikiem akademickim (nierzadko podstawowym) na kierunkach związanych z tematyką
funkcjonowania rodziny. Poruszane tu zagadnienia stanowią obszerne kompendium
wiedzy z zakresu funkcjonowania małżeństwa oraz rodziny, polecane osobom
pracujących zawodowo w obszarach związanych ze wspomaganiem rodziny, małżeństw,
dzieci, a nawet pracą terapeutyczną osób dorosłych, gdyż różnorodne
doświadczenia i trudności nierzadko wiążą się z jakością funkcjonowania systemu
rodzinnego czy to aktualnego, bądź rodziny pierwotnej. Książka napisana jest standardowym
językiem pisanym (z natury rzeczy bardziej oficjalnym niż język potoczny)
jednakże nie nazbyt skomplikowanym, a stosowane terminy specjalistyczne
uzupełnione są stosunkowo zrozumiałym ich opisem. Powiedziałabym, że narracja ukierunkowana
jest na rzeczowe przedłożenie fachowej wiedzy w sposób przyswajalny dla odbiorcy.
Sprawia to, że czytelnikiem publikacji może zostać dowolna osoba zainteresowana
prawidłowościami funkcjonowania podstawowej
komórki społecznej oraz relacji
małżeńskich. Z uwagi na to, że zawarte w omawianej książce zagadnienia dotyczą tematów
odnoszących się do bezpośredniego doświadczenia większości z nas, a znajomość i
wdrażanie informacji dotyczących prawidłowo funkcjonujących systemów i
podsystemów rodzinnych, może służyć społeczeństwu jako całości, jednocześnie
wspomagając prewencję w zakresie rozmaitych patologii – lekturę publikacji
można zalecić szerszemu gronu czytelników, zainteresowanych poszerzeniem posiadanej
wiedzy o małżeństwie i rodzinie, fachowymi informacjami naukowymi. W jednej
pozycji prof. dr hab. Mieczysław Plopa zawarł szerokie spektrum tematyczne, wiedzy
wywiedzionej z licznych danych empirycznych. Psychologia Rodziny. Teoria i badania jest podręcznikiem naukowym,
w którym zawarte zostały m. in. takie zagadnienia jak:
Jakość życia rodziny
Zadania rodziny oraz przyjmowane strategie i reguły w
odniesieniu do tożsamości członków rodzinnych, granic w rodzinie, statusu i zarządzania
spójnością
Zarządzanie stresem oraz sposoby przezwyciężania stresu
przez system rodzinny
Koncepcje modeli rodziny
System rodzinny z perspektywy teorii przywiązania
Zależność między płcią a zadowoleniem z relacji małżeńskiej
Podział ról małżeńskich
Próba odpowiedzi na pytanie: czy możliwa jest równość w
związku małżeńskim?
Dane z badań nad jakością związku małżeńskiego (m.in. motywy
zawierania związku małżeńskiego; satysfakcja ze związku małżeńskiego; czynniki odpowiedzialne
za udany związek zdaniem badanych z małżeństw rozpadających się vs
nierozpadających się, poczucie sensu życia oraz wartości u małżonków w
związkach o zróżnicowanej jakości)
Jakość relacji rodzicielskiej a rozwój dziecka
Postawy rodzicielskie a doświadczenie rodzin pochodzenia,
podmiotowość dziecka, zasoby rodziców i wpływ kultury
Typy postaw rodzicielskich
Poglądy studentów na związek małżeński
Płeć psychologiczna a poglądy na małżeństwo
oraz wiele innych.
*artykuł w całości oparty na omawianej publikacji
0 komentarze :
Prześlij komentarz