Warunki sprzyjające osiągnięciom



Skupienie i zaangażowanie jako klucz do sukcesu


Zgodnie z koncepcją motywacji osiągnięć Schulera i Prochaski, autorów kwestionariusza LMI, do pomiaru tego, szczególnego typu motywacji, motywacja osiągnięć jest indywidualną właściwością dyspozycyjną, która skłania jednostki do osiągania wysokiego poziomu realizacji zadań we wszelkich aktywnościach, których się podejmują. Osobom o wysokim wskaźniku tej właściwości, podczas wykonywania czynności towarzyszy zatracenie poczucia upływu czasu, które odczuwane jest jako przyjemne doznanie, związane z maksymalną koncentracją na absorbującej uwagę czynności. Pewne podobieństwa dostrzec można w aposteriorycznej teorii polaryzacji uwagi profesor Montessori. Prekursorka pedagogiki montessoriańskiej zauważyła, iż dzieci, z którymi pracowała doświadczają stanu szczególnego skupienia, polegającego na swoistym "odcięciu się" od wydarzeń, które mają miejsce w ich otoczeniu. Absolutne zogniskowanie uwagi trwa do czasu ukończenia realizacji podjętej czynności.

Autonomia działania w dążeniu do osiągnięć


Zarówno w koncepcji motywacji osiągnięć jak i w koncepcji montessoriańskiej zwraca się szczególną uwagę na stwarzanie odpowiednich okoliczności niezbędnych do ujawnienia się tendencji dążeniowych ukierunkowanych na optymalny poziom realizacji zadań. Twórcy LMI informują, iż jednostki z wysoką motywacją osiągnięć pracują płynnie w miejscach, które stwarzają im możliwości pewnej swobody działania w zakresie sposobu wykonywania zadań oraz ich kolejności. Montessori zaś mówi: stwórzmy dzieciom odpowiednie warunki pracy: meble powinny być dostosowane do wzrostu dzieci, pomoce naukowe 
umieśćmy na półkach znajdujących się na wysokości wzroku młodych ludzi tak, aby zapewnić im niezakłócony do nich dostęp, zabawki dobierzmy w taki sposób, aby wspomagały rozwój osiągnięć oraz dajmy dzieciom swobodę wyboru przedmiotów, służących ich rozwojowi. Zgodnie z myślą montessoriańską ograniczanie swobodnej, indywidualnej decyzyjności w zakresie rodzaju zajęć rozwojowych i sposobu wykonywania zadań hamuje osiągnięcia dziecka, a stosowanie niedemokratycznych metod opartych na bezkompromisowym narzucaniu dziecku woli dorosłego jest sprzeczne z naturalnymi tendencjami rozwojowymi niedorosłego, aczkolwiek pełnoprawnego człowieka i jednocześnie słabością rodziców i wychowawców, z którą należy walczyć, ponieważ działa ujemnie na kształtowanie się tendencji dążeniowych u podopiecznych. Zarówno spektakularne wyniki edukacyjne osiągane przez podopiecznych montessoriańskich jak i liczne badania nad motywacją osiągnięć* wskazują, iż ważnym składnikiem osiągnięć są warunki stwarzające możliwość uaktywnienia się indywidualnych dyspozycji. Aby jednostka mogła wykazać się wysokim poziom działania, rodzice, nauczyciele i pracodawcy powinni wykazać się zrozumieniem istoty procesów motywacyjnych, poprzez stwarzanie otoczenia sytuacyjnego oraz przyjęcie takiej postawy własnej, które nie będą ograniczać dyspozycji indywidualnych, umożliwiając jednostkom motywowanym, samodzielne wykazywanie się skutecznością działania. 


* warunki dużej dowolności działania są niezbędne jednostkom o wysokim wskaźniku motywacji osiągnięć, miejsca pracy nie stwarzające możliwości pewnej swobody w działaniu nie służą jednostkom o wysokim wskaźniku tej właściwości (badania pokazują spadek poziomu motywacji osiągnięć wraz z wzrostem stażu pracy).


0 komentarze :

Prześlij komentarz