Psychologiczne granice





Zasługuję na szacunek i akceptację tego kim jestem*. Wiem, że nikt nie ma prawa:  


  • mówić mi jaki/-a mam być
  • mówić mi kim mam się stać
  • mówić mi co powinienem/-nnam robić, jak powinienem/-nnam myśleć
  • wskazywać mi jak powinienem/-nnam wyglądać
  • sugerować jak powinienem/-nnam się czuć
  • oceniać mnie**
  • krytykować mnie za moją osobowość, napęd indywidualny (energiczny vs wyważony)
  • krytykować mnie za moją orientację seksualną i oceniać mnie przez jej pryzmat
  • krytykować moją emocjonalność, nazywać mnie sztywniakiem / nadwrażliwcem, sugerować potrzebę zmiany emocjonalności (więcej się uśmiechaj, okazuj więcej  emocji / nie okazuj emocji, nie maż się, przestań płakać itp.)
  • wskazywać mi jak myśleć jeśli o to nie proszę (nie myśl tak, musisz myśleć inaczej)
  • sugerować mi potrzeby zmian jeśli nie proszę o te sugestie (zmień fryzurę, poszukaj lepszej  pracy itd.)
  • udzielać mi porad, jeśli o nie nie proszę
  • wytykać mi moje błędy***
  • winić mnie za odczuwany dyskomfort oraz doświadczanie psychicznych trudności
  • wyśmiewać, krytykować mój sposób bycia, działania, sposób postrzegania siebie, świata i innych
  • żartować na mój temat, szczególnie jeśli ten żart stawia mnie w złym świetle lub sprawia, że czuję się niekomfortowo – żart ma śmieszyć, jeśli jest prześmiewczy, ośmieszający i sformułowany personalnie (otwarcie lub w formie manipulacji) wówczas nie mamy do czynienia z żartem lecz z agresją ubraną w żart
  • oceniać mnie
  • oceniać /krytykować moje wybory (jako autonomiczna jednostka podejmuję samodzielnie decyzje i nie potrzebuję akceptacji, aprobaty innych, moje wybory nie muszą być słuszne i logiczne dla innych)
  • oceniać motywy, którymi kieruję się w życiu
  • krytykować mój świat wartości
  • decydować za mnie w sprawach bezpośrednio mnie dotyczących lub majach wpływ na moje życie
  • wytyczać za mnie moje mniejsze i większe cele
  • dysponować moim czasem
  • narzucać mi własną wolę
  • traktować mnie instrumentalnie
  • wykorzystywać mnie do własnych celów
  • manipulować mną (np. poprzez wzbudzanie litości, stawianie mnie przed tzw. faktem dokonanym, wywoływanie wyrzutów sumienia, powoływanie się na własne zasługi i przysługi wobec mnie)
  • nie respektować moich decyzji w zakresie dotyczącym mnie, mojego czasu i mojego życia
  • ośmieszać mnie, stawiać mnie w złym świetle, pomawiać mnie
  • dominować nade mną
  • poniżać mnie
  • naruszać moją nietykalność fizyczną
  • wymuszać na mnie czegokolwiek
  • zastraszać mnie
  • grozić mi
  • krzywdzić mnie
  • sprawiać mi psychicznego i fizycznego cierpienia
  • ograniczać moją wolną wolę
  • tłumić mój potencjał
  • ograniczać mnie w zakresie rozwoju i kształcenia
  • odbierać mi prawo do zmiany: decyzji, poglądów, postaw
  • odbierać mi prawo do komfortu, spokoju, odpoczynku


i ja nie mam prawa postępować tak wobec innych.


Aby nauczyć się chronić swoje prawa potrzebuję: 1)  mieć świadomość własnych praw 2) nauczyć się wyznaczać własne granice. Mam prawo nie godzić się na zachowania, które są dla mnie szkodliwe i przestrzegać respektowania moich granic.






* za wyjątkiem sytuacji, w których jako część siebie postrzegam zachowania, które są raniące dla innych lub stanowią przekroczenie cudzych granic
** oceny w odniesieniu do osoby
*** za wyjątkiem sytuacji, kiedy błąd rozumiany jest jako postawa agresywna, raniąca lub pozbawiającą praw drugiego człowieka




3 komentarze :

  1. Pełna zgoda. Istnieje indywidualność, wolność i intymność człowieka, wszystkie te sfery są ze sobą ściśle połączone i druga osoba powinna to uszanować. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń