Metoda motywacji Michaela Pantalona, zawarta w publikacji Motywacja. Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą motywację? Gdańskiego
Wydawnictwa Psychologicznego - to technika, która zdaje się stanowić praktyczne
rozwiązanie pomocne w przezwyciężaniu licznych trudności jednostki
pojawiających w obszarze motywacji. Na pozór niezwykle prosta i łatwa w
zastosowaniu, żeby nie rzec banalna i nie wymagająca szczególnego
merytorycznego przygotowania, w rzeczywistości (jak wskazuje autor) stanowi
efekt wieloletniej pracy psychologa - naukowca, a jej właściwe zastosowanie wymaga
nie tylko opanowania technicznych wyznaczników motywowania, lecz również zrozumienia
zawartych książce, prymarnych założeń.
Metoda motywacji
wewnętrznej
Mocną stroną niniejszego rozwiązania jest oparcie we
współcześnie dominujących i dobrze uzasadnionych założeniach z zakresu
psychologii motywacji oraz innych subdyscyplin psychologii, wskazujących
nadrzędność oddziaływań uwzględniających odwołanie się wewnętrznych motywów.
Wobec wciąż funkcjonujących sugestii promujących oddziaływania zewnętrzne (w
postaci nagród i kar), metody oparte na założeniach uwzględniających
złożoność procesów poznawczych i całej gatunkowej wyjątkowości ludzkiego umysłu,
okazują się nie tylko skuteczne, ale bezpieczne. Omawiana technika
motywacyjna jest implementacją motywacji wewnętrznej, współgrającą z założeniami aktualnych teorii motywacyjnych.
Pokonywanie oporu
psychologicznego
Opór psychologiczny to pojęcie obecne w literaturze
psychologicznej pod wieloma pokrewnymi, jednakże nie zawsze tożsamymi pojęciami.
Z a sprawa oporu jednostka może odrzucać oddziaływania oparte na perswazji (rozumianej jako próbę
przekonywania innych do racji przekonującego) oraz na normatywach (w tym przekazy
oparte na nakazie i zakazie, popularnych „tak należy”, „tak powinno się” i „tak
trzeba”). W efekcie podobne próby motywowania okazują się płonne. Co więcej: nierzadko
wywołują efekt odwrotny - motywując do czynności nieaprobowanych przez
motywującego lub/i niosą ze sobą liczne negatywne skutki dla jednostki
poddawanej podobnym oddziaływaniom. Tymczasem technika Pantalona, zręcznie
omija sprzeciw podmiotu motywowanego, albowiem pomagając jednostce w
rozpoznaniu jej własnych motywów, pozbawiona jest wszelkich form nacisku. Jest
też narzędziem umożliwiającym wsparcie w przezwyciężaniu oporu już wzbudzonego u
strony motywowanej.
Autonomia i prawo do
samostanowienia
Zgodnie z założeniami psychologii humanistycznej oraz innych,
częściowo zbliżonych, jak i eklektycznych nurtów w psychologii, istotą
właściwych wspierających oddziaływań, wspomagających rozwój i zmianę jest
uwzględnienie podmiotowości jednostki i jej prawa wyboru. Człowiek, o ile nie
został prawnie ubezwłasnowolniony, posiada prawo do samodzielnego stanowienia o
sobie i kierowania się własną wolą (oczywiście w granicach prawa i norm współżycia
społecznego). Oznacza to, że każda jednostka dysponuje prawem do decydowania o poddawaniu
się (bądź nie poddawaniu się ) oddziaływaniom prowadzącym do zmiany
psychospołecznego funkcjonowania, zaś w razie gotowości do pracy nad zmianą, woli
jednostki podlegają m.in.: zakres zmian,
sposób ich realizacji a także wybór specjalisty, któremu jednostka powierzy własne
zdrowie i jakość funkcjonowania.
Opracowana przez Michaela Pantalona metoda opiera się na założeniach
wspierających autonomię. Autonomiczność przejawia się tu w prymarnym założeniu
uzyskiwania od podmiotu motywowanego zgody na zastosowanie omawianej metody (po
uprzednim wyjaśnieniu zakresu oddziaływania, którym jednostka zostanie poddana),
jak również zawiera się w samym przebiegu procesu, polegającego na pomocy
stronie motywowanej w znalezieniu własnych motywów korzystnej dla niej zmiany.
Skuteczność i uznanie
Autor techniki 6
kroków motywacji, w omawianej
publikacji przytacza argumenty wskazujące na skuteczność opracowanej przez
siebie metody, powstałej pierwotnie jako remedium dla licznej grupy pacjentów
pogotowania, zgłaszających się z powodu różnorodnych skutków zażywania alkoholu.
Metoda Pantalona powstała więc z myślą o wsparciu lekarzy izby przyjęć w zmotywowaniu
pacjentów uzależnionych od alkoholu, do podjęcia leczenia odwykowego. Twórca
omawianego rozwiązania wskazuję na 50% skuteczność w tak pojętych
oddziaływaniach lekarzy korzystających z owej techniki. Sukces ten, jak
wskazuje Pantalon przyczynił się do poszerzenia obszaru zastosowania.
Podmiotami wobec których autor omawianej
pozycji zastosował przytaczaną tu metodę, stali się prezesi i dyrektorzy wielkich
firm, kierownicy niższego szczebla, wyspecjalizowani pracownicy działów
zarządzania personelem, przedstawiciele handlowi oraz kluczowi menadżerzy znanych
przedsiębiorstw i ośrodków szkoleniowych. Technika (jak wskazuje autor)
odnalazła zastosowanie także w takich miejscach jak: słynne ośrodki leczenia
uzależnień, renomowane ośrodki medyczne, amerykańskie uniwersytety, agencje
rządowe, oddziały sądownictwa, czy wydziały nadzoru kuratorskiego. Metody motywacyjnej
Pantalona uczyli się pracownicy socjalni, wykwalifikowany personel medyczny,
psycholodzy, psychiatrzy, terapeuci, nauczyciele, rodzice oraz specjaliści
różnych dziedzin. Inne dane przedstawione przez autora publikacji to wzrost
skuteczności zastosowania się do zaleceń poddania się badaniom kontrolnym przez
pacjentów szpitali w St. Barnabas i Union Hospitals. Gdy omawiane rozwiązanie
stało się elementem procedury opieki nad pacjentami, efektywność oddziaływań wzrosła
tak znacznie, że szpital podjął decyzję o zaprzestaniu stosowania metody 6
kroków, ze względu na ponoszone z tego tytułu koszty.
Czas realizacji sesji
Omawiana technika określana przez twórcę jako Metoda Motywacji Błyskawicznej, przypuszczalnie
zyskała nazwę za sprawą krótkiego czasu trwania sesji motywującej.
Oddziaływanie składające się z kilku zaproponowanych przez Pantalona pytań
zostało oszacowane na zaledwie 7 minut. W jaki sposób można osiągnąć rezultaty
motywacyjne w tak krótkim czasie? Jak sugeruje autor: za sprawą rozwiązania,
które opiera się na pomocy w odnalezieniu motywów wewnętrznych.
Możliwość
automotywowania
Ogromną zaletą techniki błyskawicznego motywowania jest
możliwość samodzielnego zastosowania jej przez
jednostkę dążącą do zmiany. W publikacji Pantalona odnajdujemy rozdział
poświecony sposobowi zastosowania omawianej metody w celu wsparcia własnego
rozwoju, zmiany nawyków lub poddanie siebie
innemu oddziaływaniu prowadzącego do podnoszenia własnej jakości życia.
Dzięki takiemu opracowaniu techniki 6 kroków, rozwiązanie to może pomóc
zainteresowanemu i odpowiednio podatnemu na podobne wpływy odbiorcy, w lepszym
poznaniu własnych potrzeb i pragnień oraz w samodzielnym wzbudzeniu w sobie
siły stymulującej rozwój osobisty.
Polemika
Błyskawiczna metoda pięciu kroków bez wątpienia stanowi
rozwiązanie pomocne w pracy wielu specjalistów. Za jej sprawą rodzic,
nauczyciel lub wychowawca może pomóc młodej osobie w określeniu i realizacji własnych
dążeń. Pracownik służby zdrowia, osoba zatrudniona w obszarze związanych z
resocjalizacją i pomocą psychologiczną może wspomóc klienta w podejmowaniu
kroków ku zmianie służącej jakości życiu i uspołecznieniu. Menadżer czy inny
przełożony może wzmocnić efektywność pracy członków zespołu, trener może
udzielić wsparcia w rozwoju osobie szkolonej. Lista zastosowań oddziaływań
motywujących jest tu niezwykle długa.
Jednakże podobnie jak każde inne
oddziaływanie na sposób funkcjonowania drugiego człowieka, nie może być
wykorzystywania nieroztropnie i niezgodnie z podstawowymi założeniami relacji
pomagania. Po pierwsze: pomoc czyniona jednostce może być udzielana wyłącznie z
inicjatywy jednostki wspomaganej (jeśli prawo i oparte na nim normy nie stanowią
inaczej) i/lub po uprzednim uzyskaniu właściwej zgody od strony wspomaganej (jest
to też aspekt podkreślany przez autora niniejszej techniki). Nietrudna do
zastosowania metoda może budzić pokusę nieetycznych prób wywierania
nieświadomego lub/i nieupoważnionego wpływu na innych. Z pewnością wielu z nas
jest w stanie wyobrazić sobie konsekwencje niechcianego zastosowania na niej/nim,
jakiejkolwiek metody oddziałującej na obszar psychicznego funkcjonowania, przez
dowolną osobę kierującą się indywidualnymi pobudkami. Skuteczna i dostępna
metoda motywacyjna może podsuwać pomysły kształtowania zachowań innych, je
wedle własnych potrzeb, wartości, przekonań czy innych motywów indywidualnych. Dlatego
znaczące wydaje mi się podkreślenie, iż spotkanie towarzyskie, rodzinne czy
różne kontakty prywatne nie stanowią właściwych okoliczności do podejmowania
się prób zmian funkcjonowania innego człowieka. A to z jednej strony z powodu występujących
u strony wywierającej wpływ, deficytów w zakresie podejmowania jakichkolwiek interwencji
oddziałujących na jakość życia człowieka, z drugiej zaś z uwagi na potencjalne
straty wynikające ze zmiany ról i wzajemnych zależności w relacjach osobistych
(osoba będąca z drugą w relacji prywatnej, która z założenia cechuje się
równością i brakiem dominacji jednej strony nad drugą, za sprawą wejścia w rolę
pomagającego/-ej dokonuje przekształcenia relacji na relację o zaburzonych proporcjach,
w której pomagający zajmuje pozycję dominującą nad stroną poddawana
oddziaływaniom – co może skutkować licznymi negatywnymi konsekwencjami dla
samej relacji). Innym wspomnianym wcześniej ryzykiem jest zagrożenie wynikające
z pokusy wywierania wpływu na innych w celu dostosowania otoczenia społecznego
do osobistych interesów jednostki oddziałującej.
Inną kwestią na którą chciałabym
zwrócić uwagę są często niedostrzegane konsekwencje podejmowania prób zapewniania
pomocy innym, mogące pojawić się już w momencie pozyskiwania zgody na takie czy
inne oddziaływanie. Jak wskazuje Barbara Kaja** (2010), udzielanie wsparcia
jednostce jest równoznaczne z uznaniem, że osoba wspomagana tej pomocy
potrzebuje - czyli, jest w danym aspekcie samodzielnie niewydolna. W związku z
powyższym sama sugestia dostrzeżenia potrzeby pomocy, czy też propozycja
wspierającego oddziaływania może okazać się kwestią szczególnie delikatną.
Słuszność takich zabiegów może niejednokrotnie zostać poddana w wątpliwość,
wobec jednostki, która sama nie zgłasza potrzeby i gotowości do uzyskania
wsparcia. W szczególności dotyczy to sytuacji prywatnych, kiedy to strona
mająca potrzebę pomagania czy zmieniania innych, niekoniecznie zgodnej z: 1)
rzeczywistym występowaniem obiektywnych przesłanek do zapewniania wsparcia; 2) indywidualną
oceną podmiotu udzielania pomocy, który może być w pełni usatysfakcjonowana
z własnej jakości funkcjonowania oraz z prawem jednostki do samostanowienia: dany
sposób działania może być efektem niezawisłych decyzji jednostki i nie
wiązać z obiektywną szkodą dla niej samej i jej otoczenia, zaś próby nieupoważnionych ingerencji będą stanowić naruszenie osobistych granic psychologicznych. Różnice indywidualne (także w
zakresie zinternalizowanych norm, postaw, przekonań, wartości) oraz popełnione
przez wspomagaczy liczne błędy subiektywizmu, przy braku dostatecznej wiedzy
podmiotu wspierającego w zakresie: - znajomości obiektywnych danych dotyczących
normy w znaczeniu klinicznym, -
właściwych sposobów udzielania wsparcia, - świadomości praw jednostki i wielu
innych etycznych aspektów, mogą prowadzić do różnych kuriozów i nadużyć. W efekcie wyłaniają się różnorodne potencjalne zagrożenia, np:
A. Koleżanka bądź kolega obserwując jakiś aspekt życia
znajomego, który w jej / jego mniemaniu mógłby przebiegać inaczej, podejmuje
samozwańczo próby motywowania znajomych, skłaniając ich do odnajdywania w sobie
motywów prowadzących ku zmianom właściwym czy słusznym w mniemaniu owej
koleżanki / owego kolegi – lecz nie pokrywających się z obiektywną oceną dobra
jednostki motywowanej, czy też z subiektywnym dobrem ocenianym przez samą
jednostkę.
B. Teść lub teściowa próbująca / -y ukierunkować zachowanie synowej
lub męża córki; babcia chcąca wpłynąć na wnuka; siostrzenica na ciotkę itd. oddziałuje na zachowanie strony w relacji, celem uzyskania pożądanych
przez siebie efektów, naruszając tym samym autonomiczne prawa strony poddawanej
oddziaływaniom w dążeniu do maksymalizacji własnych zysków lub wdrażania w życiu innej osoby indywidualnego światopoglądu.
C. Sąsiad oczekujący zysków z transakcji z sąsiadką, mógłby
korzystając z popularnej metody, skłaniać oponentkę do poszukiwania pozytywnych
stron w rozwiązaniu de facto korzystnym dla niego, lecz nieopłacalnym dla niej.
Ostatnią kwestią w zakresie etyki jest szczególność
wszystkich aspektów psychicznego funkcjonowania i związana z tym potrzeba
delikatności i adekwatnych kompetencji. Wobec rosnącej popularności pojęcia motywacja obserwuję tendencję do
postrzegania i traktowania oddziaływań związanych z motywacją w sposób pozbawiony
zrozumienia, iż jest to pojęcie psychologiczne, ściśle związane z psychiczną
sferą funkcjonowania, w tym ze zdrowiem jednostki. Z poczynionych przeze mnie
obserwacji wynika, iż termin ten bywa często nadużywany i traktowany w sposób
niezobowiązujący, niekiedy rozrywkowy, czy też wymiar czysto powierzchowny -
związany z aktualnymi trendami popkulturowymi, a przez to mogący poddawać się
oddziaływaniom nie wymagających szczególnej kompetencji ani ostrożności. Jest
to sposób postrzegania oddziaływań motywacyjnych w sposób nie wiążący tego,
znaczącego dla jakości aspektu
funkcjonowania psychicznego jednostki, z innymi zintegrowanymi z nim konstrukcjami
umysłowymi. Wynikać to może z niezrozumienia, iż procesy motywacyjne są częścią całokształtu życia
psychicznego człowieka, a w związku z tym podlegającą takim samym prawom jak
wszystkie inne aspekty zdrowia (tak somatycznego, jak i psychicznego). Każde
więc oddziaływanie na ten element konstrukcji psychicznej, wymaga szczególnej delikatności, kompetencji, rozwagi oraz zachowania zasad etyki
oddziaływania, na które (w moim odczuciu) zwraca uwagę autor
metody, poprzez poświęcenie odrębnego podrozdziału książki, problemowi uzyskania uprzedniej
zgody od osoby motywowanej. Niniejsza polemika wynika poniekąd z uznania przez autorkę
recenzji, omawianej techniki sześciu kroków Pantalona za metodę
specjalistyczną, mogącą wywierać realny wpływ na jakość życia człowieka oraz wartą
popularyzacji wśród fachowców różnych specjalności, stwarzającą szerokie
możliwości zastosowania oraz dającą się użytkować w sposób względnie łatwy i
szybki. Zdaniem autorki recenzji rozwiązanie, które może jednocześnie oddziaływać na:
- pacjentów szpitali, poradni i ośrodków odwykowych,
- uczestników procesów resocjalizacyjnych,
- kadrę pracowniczą wyższego i niższego szczebla w organizacjach
pracy,
- pracowników oświaty, uczniów, wychowanków, podopiecznych
placówek edukacyjnych i opiekuńczych
- klientów gabinetów terapeutycznych, uczestników treningów
i szkoleń
warte jest niewątpliwie uwagi szerszego grona odbiorców oraz bliższego poznania.
* Kaja, M., B., (2010),
Psychologia Wspomagania Rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka, Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne, Sopot
** Pantalon, M.,( 2017), Motywacja.
Metoda sześciu kroków. Od oporu do zaangażowania. Jak odnaleźć ukrytą
motywację? Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
*** Wszystkie zawarte w opracowaniu dane pochodzą wyłącznie z
publikacji (**). Autorka opracowania nie realizowała samodzielnej weryfikacji
zawartych tu danych, a podstawą informacji i statystyk wspomnianych w
opracowaniu są wyłącznie dane przytaczane przez autora publikacji: (**).
podoba mi sie
OdpowiedzUsuńDziękuję uprzejmie za komentarz :) Pozdrawiam.
UsuńBardzo spodobało mi się szczegółowe omówienie metody motywacji Pantalona. Jako osoba ucząca się angielskiego, cenię sobie techniki, które pomagają znaleźć wewnętrzną motywację do działania. Twoje wskazówki na pewno pomogą mi bardziej efektywnie podejść do nauki. Dziękuję za inspirację!
OdpowiedzUsuń