Do czynników środowiskowych, mogących oddziaływać na rozwój intelektualny dziecka, w świetle współczesnych dowodów empirycznych należą:
Warunki prenatalne
A. Nieleczone choroby somatyczne matki. Niektóre przewlekłe i nie poddane leczeniu choroby somatyczne kobiety w ciąży (np. cukrzyca, nadciśnienie) mogą stanowić przyczynę wystąpienia niepełnosprawności
intelektualnej płodu (Seligman, Walker, Rosenhan, 2003).
B. Alkohol spożywany przez kobietę w ciąży
Jak dotąd nie udało się określić dawki alkoholu bezpiecznej
dla płodu. Przyjmuje się, że każda dawka spożytego przez kobietę w kobietę w
ciąży alkoholu niesie ryzyko wystąpienia zaburzeń rozwoju. (Seligman i in,
2003).
Płodowy zespół alkoholowy przejawiający się anomaliami
budowy ciała, zahamowanym rozwojem fizycznym oraz upośledzeniem umysłowym,
spowodowany jest zażywaniem alkoholu przez matkę w czasie ciąży. (Seligman i in., 2003).
Ponadto, jak wykazano empirycznie, istnieje korelacja pomiędzy poziomem
inteligencji dziecka a nadużywaniem alkoholu przez matkę. Dzieci
matek nadużywających osiągają iloraz inteligencji na poziomie średnio 70
(Mattson, Riley, Gramling, Delis, Lyons –Jones, 1997, za: Seligman i in., 2003).
Innym prenatalnym czynnikiem wywierającym negatywny wpływ na
rozwój umysłowy płodu jest tytoń palony przez kobietę w ciąży.
Płodowy zespół
tytoniowy. Wśród konsekwencji palenia tytoniu przez matkę w ciąży wymienia
się m.in. mniejszy iloraz inteligencji, trudności w nauce, problemy emocjonalne.
Ponadto mogą wystąpić takie objawy jak mniejszy obwód główki dziecka oraz niewielka
masa ciała noworodka, które jak wspomniano wcześniej, mogą pośrednio wiązać się
z opóźnieniami w rozwoju intelektualnym.
Skrajne ubóstwo
Zaobserwowano zależność pomiędzy ubóstwem matek a niską wagą
noworodków. U noworodków o mniejszej masie ciała, częściej występuje upośledzenie
umysłowe (Kiely, Paneth, Susser, 1981,
za: Seligman, 2003). Ponadto dzieci żyjące w
ubogich rodzinach są bardziej narażone na wpływ różnorodnych czynników mogących
negatywnie oddziaływać na rozwój intelektualny, jak np.: niedobór pożywienia, niedostateczna
pomoc medyczna, dostawanie się do układu pokarmowego ołowiu, hamującego rozwój
intelektualny (np. poprzez spożywanie odrywanych kawałków ścian) (tamże).
Strelau (1997) na podstawie badań empirycznych podaje, iż utrzymujące się dłużej niedożywienie dziecka oddziałuje na spadek
ilorazu inteligencji, a sytuacja społeczno-ekonomiczna (w tym dochód i
wykształcenie rodziców) rodziny jest istotnym czynnikiem odpowiadającym za
indywidualne różnice w poziomie inteligencji. Wykazano również istotne
statystycznie zależności między liczbą rodzeństwa, kolejnością urodzin i
ilorazem inteligencji.
Powyższe dane należą do wyników korelacyjnych, pokazujących związek między sytuacją społeczo - ekonomiczną a rozwojem intelektualnym dzieci, nie dają nam więc jednoznacznych informacji o przyczynach takiego stanu rzeczy.Właściwą interpretacją niniejszych informacji jest więc uznanie, że nie tyle sytuacja finansowa, ile czynniki często współwystępujące z ubóstwem wydają się mieć decydujące znaczenie dla rozwoju intelektualnego dziecka. Ważne wydaje mi się zaznaczenie w tym miejscu, iż trudna sytuacja materialna nie musi być równoznaczna z deprywacją potrzeb dzieci, zaś w rodzinach o stabilnych warunkach ekonomicznych może zdarzyć się zaniedbywanie dzieci pod względem medycznym i żywieniowym. Powyższe dane nie mogą więc służyć dyskredytacji rodzin niezamożnych, które w wielu wypadkach bywają całkowicie wydolne wychowawczo.
Powyższe dane należą do wyników korelacyjnych, pokazujących związek między sytuacją społeczo - ekonomiczną a rozwojem intelektualnym dzieci, nie dają nam więc jednoznacznych informacji o przyczynach takiego stanu rzeczy.Właściwą interpretacją niniejszych informacji jest więc uznanie, że nie tyle sytuacja finansowa, ile czynniki często współwystępujące z ubóstwem wydają się mieć decydujące znaczenie dla rozwoju intelektualnego dziecka. Ważne wydaje mi się zaznaczenie w tym miejscu, iż trudna sytuacja materialna nie musi być równoznaczna z deprywacją potrzeb dzieci, zaś w rodzinach o stabilnych warunkach ekonomicznych może zdarzyć się zaniedbywanie dzieci pod względem medycznym i żywieniowym. Powyższe dane nie mogą więc służyć dyskredytacji rodzin niezamożnych, które w wielu wypadkach bywają całkowicie wydolne wychowawczo.
Urazy fizyczne
Przemoc fizyczna, upadki niemowląt, nawet silne
potrząśnięcia mogą powodować urazy głowy, stanowiące zagrożenie
występowania organicznych uszkodzeń mózgu oraz upośledzenia umysłowego. Nierozwinięte
jeszcze mięśnie szyi nie stabilizują dostatecznie ruchów głowy, a w efekcie miękki mózg jest narażony na uderzenia o powierzchnię czaszki, co może prowadzić do stłuczeń tkanki mózgowej (Seligman, 2003). Z kolei Horst (1963) w rozdziale Etiologia chorób zwraca uwagę, że tkanka mózgowa jest tą
spośród tkanek, która najczęściej ulega mechanicznym urazom wstrząśnienia, za
sprawą półpłynnej konsystencji oraz ulokowania wewnątrz jamy czaszkowej.
Stymulacja
intelektualna w pierwotnym środowisku
Upośledzenie kulturowo-rodzinne.
Wykazano, iż część przypadków upośledzenia umysłowego dzieci nie ma podłoża genetycznego (Weisz, 1990, za: Seligamn i in. 2003). Niektórzy
specjaliści uznają, iż przyczyną może być uboga stymulacja intelektualna w
środowisku życia dziecka. Analogicznie, jak bogactwo środowiska oddziałuje na inteligencję zwierząt (co wykazano empirycznie), niedostymulowany
intelekt dzieci ze środowisk, w których występuje niskie wykształcenie rodziców i brak
środków finansowych, mogą prowadzić do zahamowania rozwoju umysłowego (tamże).
Badania Craiga i Sharon Ramey (za Seligman i in., 2003) pokazały, że zastosowanie programów pobudzających inteligencję dzieci z ubogich środowisk, w tym wcześniaków i dzieci z niską wagą urodzeniową, spowodowały wzrost osiągnięć edukacyjnych w ciągu 7-10 lat od realizacji oddziaływań. Okazało się, że wyniki testów inteligencji dzieci stymulowanych intelektualnie, po osiągnięciu 12 roku życia przewyższały wyniki uzyskiwane przez dzieci z grupy kontrolnej. Nie bez znaczenia był również poziom zaangażowania rodziców w intelektualny rozwój dziecka (tamże)
Badania Craiga i Sharon Ramey (za Seligman i in., 2003) pokazały, że zastosowanie programów pobudzających inteligencję dzieci z ubogich środowisk, w tym wcześniaków i dzieci z niską wagą urodzeniową, spowodowały wzrost osiągnięć edukacyjnych w ciągu 7-10 lat od realizacji oddziaływań. Okazało się, że wyniki testów inteligencji dzieci stymulowanych intelektualnie, po osiągnięciu 12 roku życia przewyższały wyniki uzyskiwane przez dzieci z grupy kontrolnej. Nie bez znaczenia był również poziom zaangażowania rodziców w intelektualny rozwój dziecka (tamże)
Psycholog społeczny, Richard E. Nisbett, uznając znaczenie genów w rozwoju inteligencji człowieka dostrzegł, iż biologiczny
czynnik etiologiczny bywa jednak nader często przeceniany. Analizując rezultaty realizowanych w Stanach Zjednoczonych oddziaływań wspierających rozwój intelektualny osób przynależnych do mniejszości etnicznych, dostrzegł udział różnych czynników
środowiskowych i kulturowych w osiąganym przez pomiot poziom inteligencji badanej
testami psychometrycznymi. Zwrócił uwagę na skuteczność programów rozwoju
intelektualnego realizowanych w lokalnych środowiskach. Łukaszewski zwraca uwagę,
iż zważywszy że na inteligencja ogólną składają się takie procesy poznawcze jak
uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się, nie
może dziwić znacząca rola stymulacji umysłowej w osiąganym
przez podmiot poziomie rozwoju intelektualnego (Łukaszewski, 2015).
Teoria motywacji
rozwojowej zakłada, iż człowiek przychodzi na świat jako jednostka nie ukształtowana w pełni. Dopiero w trakcie życia osobniczego, w kontakcie ze
środowiskiem, podmiot rozwija określone zdolności, pozwalające lepiej zaadaptować się do zastanych warunków. Potrzebuje więc dowiedzieć się jak najwięcej, przetwarzać
nowe informacje i wykorzystywać posiadane umiejętności, by doskonalić się i tym
samym w jak najwyższym stopniu sprostać wymaganiom środowiska. Mówi się wówczas, iż
jednostka dąży do panowania nad sobą i środowiskiem (Franken, 2013).
Teoria wzrostu wskazuje,
iż czynnikiem prowokującym rozwój człowieka jest wywołująca stan napięcia dysproporcja
pomiędzy aktualnym poziomem rozwoju, a takim, który jest potrzebny do skutecznej
adaptacji. Zmniejszenie różnic pomiędzy stanem faktycznym, a
takim jakiego wymaga od jednostki środowisko zewnętrzne, przywraca stan
równowagi (braku napięcia) i zapewnia adekwatne dostosowanie się do warunków
zewnętrznych. W rezultacie następuje podniesienie poziomu rozwoju
intelektualnego oraz rozwijanie umiejętności (Franken, 2013).
Orientacja na
panowanie nad sobą i światem vs orientacja egoistyczna. Zaobserwowano, iż część osób dąży do
panowania nad sobą i środowiskiem, co oznacza iż dążą do zdobycia możliwie
największej wiedzy o środowisku życia. Badania na tym polu pokazały, iż taką orientacją
wykazują się osoby, dorastające w warunkach poczucia bezpieczeństwa oraz w
atmosferze życzliwości. Z kolei osoby wychowujące się w środowisku wywołującym poczucie zagrożenia, częściej rozwijają w sobie orientację egoistyczną (ego orientation), przejawiającą się m. in. ograniczeniem zainteresowania wiadomościami o świecie zewnętrznym do wyłącznie do danych, związanych bezpośrednio z przetrwaniem i aktualną sytuacją (Franken, 2013).
Strelau (1997) podaje, iż oddziaływanie czynników
środowiskowych może odpowiadać za wzrost lub obniżenie ilorazu inteligencji o ok.
20 jednostek. Z kolei rzadkie przypadki dzieci dorastających w izolacji
społecznej (określanych mianem wilczych
dzieci) pokazują, iż deprywacja społeczna prowadzi do wysokiego
spadku ilorazu inteligencji, zaś naprawcze zapewnienie właściwych warunków dzieciom wcześniej doświadczających skrajnej deprywacji społecznej, prowadzi do
wzrostu inteligencji nawet o ok. 50 jednostek
(tamże).
Strelau (1997) zwraca uwagę, że dostrzeżenie wpływu czynnika środowiskowego na uzyskiwany przez podmiot wskaźnik inteligencji, nastąpiło paradoksalnie przy
okazji badań, których celem była weryfikacja skali udziału czynnika genetycznego.
Cytowany autor przytacza również dowody podważające próby sprowadzania różnic
indywidualnych w zakresie inteligencji wyłącznie do uwarunkowań genetycznych. Strelau
(tamże) przytacza też liczne przykłady stosowania kompensacyjnych programów wspomagających rozwój
intelektualny, w tym program realizowany przez Marię Montessori wskazując
na ich skuteczność. Ponadto realizowane dotychczas oddziaływania kierowane do małych dzieci (uczęszczających do żłobków i przedszkoli) z rodzin o niskim statusie, wychowujących
się w placówkach opiekuńczych bądź w rodzinach z problemem
alkoholowym, dowiodły, iż człowiek
wykazuje się największą podatnością na stymulację intelektualną we wczesnej
fazie życia (tamże).
Zdaniem Marii Montessori tłem właściwego, wewnętrznego
rozwoju dziecka jest otoczenie, które rodzice i nauczyciele powinni stworzyć w
sposób, który będzie oddziaływać wspierająco na rozwój dziecka. Na otoczenie
wspomagające rozwijanie potencjału zdaniem cytowana pedagog składają się: 1) aspekt materialny (budynek i wyposażenie sprzętowe oraz pomoce
rozwojowe i edukacyjne); 2) strukturalno – dynamiczny, zawierający reguły pracy z przedmiotami,
zasady określające porządek i zakres wolności oraz 3) aspekt osobowy, czyli to co
osoba rodzica lub nauczyciela wnosi do rozwoju dziecka (M. Miksza, 2010).
Znaczenie powyższych dociekań
Popularny niegdyś pogląd zakładający że iloraz inteligencji człowieka jest determinowany genetycznie, prowadził do fatalistycznego przekonania, iż człowiek rodzi się z określonym (wysokim bądź niewielkim) poziomem inteligencji, który nie poddaje się zmianom w toku życia jednostki. Uznanie takiego wyjaśnienia, oznaczałoby bezcelowość wszelkich zewnętrznych oddziaływań, ukierunkowanych na wspomaganie rozwoju intelektualnego człowieka i mogłoby prowadzić do zaprzestania wspierania rozwoju umysłowego dziecka. Pojawienie się dowodów wskazujących na jednoczesny udział czynników środowiskowych, sugeruje potrzebę zapewniania stymulacji intelektualnej oraz warunków wspierających rozwój młodej osoby. Świadomość wpływu czynników postnatalnych z jednej strony może budzić nadzieje, sugerując szanse wspierania biologicznego potencjału poprzez odpowiednie działania, z drugiej strony może wywoływać obawy o los dzieci wychowujących się w mało wspierających środowiskach, dowodząc istnienia potrzeby wprowadzania oddziaływań wyrównujących. Niemniej nie są to dane bez znaczenia. Pokazują jak ważna jest odpowiednia dbałość o warunki życia i wspomaganie aktywności intelektualnej najmłodszych.
Literatura:
Seligman, M., E., P., Walker E., F., Rosenhan, D., L., Psychopatologia, Wydawnictwo Zysk i S-ka,
2003
Franken, R., E., Psychologia
motywacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2013
Strelau J., Inteligencja
człowieka, Wydanie drugie poprawione, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997
Łukaszewski, W., Wielkie
pytanie psychologii i te nieco mniejsze, Smak Słowa, Sopot, 2015
Horst, A. Fizjologia
Patologiczna. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wydanie II, Państwowe Zakłady
Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1963
Miksza M., Zrozumieć
Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Oficyna Wydawnicza
„Impuls” 1998, Kraków 2010
Bardzo ciekawie to zostało opisane.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo fajny wpis.
OdpowiedzUsuń